שימוש במודעות ממומנות כדי להעלות מן האוב פרטים שליליים על מתמודד בבחירות
אלה נווה, אחת הפעילות המרכזיות נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה, פירסמה הודעה על תמיכה במתמודדת לראשות עירית חיפה, עינת קליש רותם, והבטיחה כי עינת תילחם בזיהום האוויר, לעומת שאר המתמודדים שימשיכו לשתף פעולה עם התעשיות המזהמות.
הקשתי את שמה של עינת בגוגל כדי לקרוא עליה יותר, ולהפתעתי הרבה, קפצה לנגד עיני מודעה של גוגל, אשר הציעה לי ללחוץ על קישור כדי לקרוא על הרשעה של בית המשפט נגד עינת.
למי שלא מבין: מישהו פתח קמפיין פרסומי ממומן בגוגל אדוורדס, והגדיר לגוגל שהוא רוצה שכל פעם שיקישו את שמה של עינת, תופיע מודעה המפנה את הגולש לכתבה השלילית על עינת. (כתבה אשר פורסמה באתר דה מרקר)
ייתכן שעינת לא יודעת מזה, אך מישהו מעוניין בחיסולה הפוליטי או בנקמה, והדרך הנוחה ביותר בשבילו היא דרך הפלטפורמה של גוגל, אשר ככל הנראה מאפשרת לו לעשות זאת בלי לחשוף את עצמו כלל.
כמה עולה לפתוח קמפיין השמצה נגד היריב שלך?
במידה ויש עליו פרסום שלילי קיים – מעט מאוד. כלומר, התנאי ההתחלתי הוא ך שיהיה ברשת האינטרנט מידע שלילי כלשהו על אותו אדם, כדי שאתה לא תהיה זה שלכאורה מוציא דיבתו רעה.
ברגע שיש דף כזה- למעשה כל אחד יכול לפתוח מסע פרסום בחינם בגוגל, ואפילו לקבל מגוגל במתנה 300 ₪ על ה300 ₪ הראשונים שהוא מוציא.
ואז –כמה עולה כל קליק על הביטוי "עינת קליש רותם" או על שמם של מרבית האנשים החצי אנונימיים? מעט מאוד ככל הנראה. ככל שיש פחות תחרות על ביטוי מסוים או על שם של מישהו –כך צריך לשלם לגוגל פחות על כל קליק, ואפשר לעשות למישהו פרסום שלילי מאוד בזול.
וכאמור – ככל הנראה גוגל גם תשמור על פרטיותו של המפרסם ולא ניתן יהיה לדעת מי עומד מאחורי זה.
השיטה הישנה – קידום אורגני של תוצאות שליליות
בעבר גם כן היה ניתן ליצור פרסום שלילי על אנשים, אך הדרך הייתה מסובכת יותר: אם הייתה כתבה באינטרנט על תביעה נגד מישהו – נניח בעיתון גלובס – אפשר היה לשכור מקדם אתרים אשר יקדם את התוצאה הזאת בקידום האורגני בגוגל, וכך אט אט הייתה התוצאה מטפסת את המקומות הראשונים בתוצאות – כלומר, כאשר מישהו והיה מקיש את שמו של אותו אדם עליו יש תוצאה אחת שלילית, התוצאה השלישלית הייתה מופיעה במקומות הראשונים.
אני מודה שגם אני שקלתי פעם או פעמיים לקדם תוצאות שליליות של לקוחות שפגעו בי.
גישה זו גם אינה הוגנת או הגונה, וגם בשיטה זו קשה לזהות מי האדם שפועל נגדך, אך לפחות היא לוקחת זמן רב וכסף רב, והיא גם מתבצעת ללא היתר של גוגל ובמרבית המקרים התוצאות החיוביות בגוגל על אותו אדם היו נשארות במקום הראשון ורק אחריהן התוצאה השלילית.
כאמור – האפשרות החדשה של פירסום שלילי במודעות הממומנות של גוגל עקפה את כל זה ומאפשרת לפגוע באנשים אחרים בקלות, במהירות, בעילום שם ובאכזריות.